Implement opdracht (3e jaar - semester 1) (NL)
meerHerbestemmingsopdracht (2e jaar - semester 2) (NL)
meerWoonopdracht (2e jaar - semester 1) (NL)
meerJaaroefening OPO 16ABCD (1e jaar - semester 1+2) (NL)
meerConnections (Ontwerpstudio OPO 16C) – Peter Vansteenkiste-Muylle, Koen Deprez, Wim Demul, Hans Foncke
15-04-2021
meer
Opstart implement studio 3° bachelor – 24/09/2019
30-09-2019
Op de site van Maison des cultures Molenbeek werd het startschot gegeven voor de implement opdracht editie 2019-2020. De intro ging door in de theaterzaal van het cultuurhuis en er volgde een rondleiding in Molenbeek, oa in la fonderie – huis van beroepen en manufactures in de geindustrialiseerde gordel van Brussel. De studenten volgende de […]
meer
Explicit studio ‘Luwteplekken Nieuw Gent’
02-07-2019
Bachelor Explicit studio 2019 – Geert Peymen LUWTEPLEKKEN NIEUW GENT Sinds 2012 is de ontwikkeling en het creëren van een draagvlak rond stilte, rust en ruimte in de publieke ruimte ism met studenten interieurarchitectuur aan de gang. Het eerste experimentele onderzoek met studenten was de aanzet tot een doorgedreven onderzoek wat leidde tot het boek […]
meer
Ontwerpstudio biag25
26-06-2019
De eerstejaarsstudenten interieurarchitectuur kregen de opdracht een ontmoetingsplaats te creëren op verschillende plaatsen in Gent en Brussel. Voor de Vanderdoncktdoorgang (of: het Glazen Straatje) in Gent ontwikkelde Chiara Vandecappelle een bijzonder ontwerp dat zich richt op de ontmoeting tussen passant-passant en passant-prostitué. Zij integreert een massa traagschuim in de driesprong van galerijen die aangroeit in […]
meer
Ontwerpstudio biag55
25-06-2019
Project input and philosophy: We aim for a future campus as an oasis of urbanity, open to the public beyond its educational goal. We propose the future complex to work as a piece of urban fabric. The scale of the existing complex is large and offers the possibility to use the building for a public […]
meer
Ontwerpstudio biag35
04-06-2019
NL: Onze mindset (denkpatroon) komt voort uit onze conditionering. Conditionering als het uitvoeren van handelingen die voortkomen uit ons verleden, opvoeding, context en waar we ons geen vragen bij stellen (gewoontes). Het zijn deze gewoontes die mede bepalend zijn voor de manier waarop we denken over wonen. De opdracht MINDSET wil ons denkkader omtrent wonen […]
meer
Lezing / Élise Van Thuyne over eigen werk 28/03
07-03-2019
NL: Op donderdag 28 maart 2019 wordt Élise van Thuyne uitgenodigd in het kader van de opdrachten ‘Mapping the Field’ (Bachelor Interieurarchitectuur) om een lezing te geven over haar eigen werk en over hoe zij zich positioneert binnen het veld van de interieurarchitectuur. Élise Van Thuyne rolde dertien jaar geleden van de vertaalstiel in de […]
meer
Ontwerpstudio biag36 / biab36 “Det skandinaviske hus”
18-02-2019
NL: Deze oefening bestaat interieuranalyse. De wooninterieurs situeren zich allemaal in Denemarken of andere delen van Scandinavië. De oefening is gekoppeld aan een studiereis naar Kopenhagen. De case-study is groepswerk. Twee studenten bespreken samen één woning. Een interieuranalyse is een verklarende ontleding. Het is de demontage van een onderwerp in zijn samenstellende delen en het […]
meer
Ontwerpstudio biab15: “Verkennen”
10-01-2019
NL: Binnen deze ontwerpstudio wordt vertrokken vanuit het eigen lichaam om hiermee de relatie tot de ruimte en de hierin aanwezige elementen af te tasten; om zo op zoek te gaan naar een compositorische spanning, waarbij de relatie tussen gewicht, evenwicht en tegenwicht de drijvende kracht vormt. Wat aan de hand van dat menselijke lichaam […]
meer
Studenten 2e bachelor interieurarchitectuur bouwen aan een tentoonstelling voor de Triënnale te Brugge
05-04-2018
NL: Van 5 mei tot 16 september 2018 verschijnen indrukwekkende constructies van hedendaagse kunstenaars en architecten in de historische Brugse binnenstad. Het zijn antwoorden op de gevolgen van de vloeibare samenleving vandaag. Studenten van de 2de bachelor interieurarchitectuur bouwen mee aan de tentoonstelling. Lees meer op www.triennalebrugge.be ______________________________ From May 5 to September 16, 2018, […]
meer
Filmpje bruggenworkshop biab33
08-03-2018
NL: Ontwerp opdracht 33 – Structuur Workshop: Bouw een brug voor één persoon die in 20 minuten geassembleerd kan worden en vervoerd kan worden in gesloten verhuisdozen. Docenten: Ivo Vrouwe, Laurens Luyten, Pieter Slock ________________________ EN: Ontwerp opdracht 33 – Structure Workshop: Build a bridge for one person that can be assembled in 20 minutes […]
meer
Beeldreportage Workshop Materialen, 1ste bachelor Interieurarchitectuur, 2016-17
13-12-2017
OPO23 – Materialen Bekijk hier een clip van de workshop ‘meubelconstructie’ waarbij materiaal, verwerking, en verbinding centraal staan. Docenten: Ivo Vrouwe, Arno Pronk __________________________ OPO23 – Materials View a movie clip on the workshop ‘furniture construction’ in which material, processing, and connection are central. Teachers: Ivo Vrouwe, Arno Pronk
meer
#VLOER OP VLOER #WTC24 #FLOOR ON FLOOR – LAYER1
17-11-2017
NL vrijdag 21.10 herstelden we de 11.10.2017-herneming van een authentieke Marc Godts uit 2011, AANVECHTBAAR VERPLAATSBAAR RELATIEF MIDDEN. Deze herneming in 1 exemplaar is een uniek werk want telkens zijn context, afmetingen en materiaal specifiek. Het vormt de eerste toegevoegde layer* in een superpositie van fysieke interventies op WTC24 en PILOT onder de noemer VLOER OP VLOER. VLOER OP VLOER (V/V) zal gaandeweg meer en meer lagen tellen: hernemingen van authentieke vloerwerken gesigneerd door de respectieve auteur(s) photo+poster: Marc Godts EN […]
meer
De implementstudio krijgt bezoek van de opdrachtgevers van project ‘Buiten Beeld’ uit jeugdzorg.
29-10-2017
De studenten werken momenteel in OPO55, implementstudio in Campus Sint-Lucas Gent aan de conceptvorming en ontwikkeling van visieplannen voor een concrete opdrachtgever uit de bijzondere jeugdzorg. Het gaat om het project ‘Buiten Beeld’, een initiatief van vzw Stappen en vzw Lejo in het landschap van alternatieve dagbesteding en ervaringsleren. De site is een oud kloostergebouw […]
meer
Week van het Ontwerpen 2017 – selectie van studenten projecten
03-10-2017
De Week van het Ontwerpen (van 18 tot 22 oktober 2017) zet sinds 2004 creatieve en innovatieve studentenprojecten in de kijker. Een tiental onderwijsinstellingen en dertigtal opleidingen zijn jaarlijks betrokken. Belangrijke parameters in de samenstelling van de tentoonstelling zijn: economische relevantie, geschiktheid voor expositie doeleinden, toekomstgerichte visie van de studentenprojecten. Hieronder vind je de geselecteerde […]
meer
Bevraging over rustbeleving en luwteplekken in de stad Gent.
26-06-2017
De ‘Urban Silence’ projecten met studenten (explicit studio) en het daarop volgend onderzoek ‘de luwteplek’ van Peymen-Jellema vormt nu de basis voor een breed gedragen bevraging over rustbeleving en luwteplekken in de stad Gent. De Stad Gent (dienst Milieu en Schepen Tine Heyse) neemt hier een pioniersrol in op de manier hoe ze het belang van rust en luwte in […]
meer
TABULA RASA: Expo Bachelor 1
29-05-2017
De studenten van de 1ste bachelor interieurarchitectuur van Campus Sint-Lucas Brussel presenteren projecten geïnspireerd door de sociale ruimte. De ontwerpen streven naar het samenbrengen van mensen in en rond de stad Brussel. Kom genieten van een hapje en een drankje in Schaarbeek, wij heten jullie graag welkom! Donderdag 1juni, 19u00 Gallaitstraat 80, 1030 Schaarbeek https://www.facebook.com/events/311000109331497
meer
Studio ‘Lost in Space’ ontvangt Prijs van de Onderwijsraad.
19-05-2017
De ontwerpstudio ‘Lost in Space’ van de Bachelor in de Interieurarchitectuur van onze faculteit kreeg zonet de Prijs van de Onderwijsraad! Proficiat aan alle betrokken docenten: Jan Dekeyser, Wouter Krokaert, Koen Pauwels, Geert Peymen, Ephraim Joris! De Onderwijsraad zet elk jaar een bijzondere onderwijsrealisatie in de kijker met de Prijs van de Onderwijsraad. Het centrale […]
meer
Studio “Lost in Space” genomineerd voor Prijs van de Onderwijsraad.
08-03-2017
De Onderwijsraad zet elk jaar een bijzondere onderwijsrealisatie in de kijker met de Prijs van de Onderwijsraad. Het centrale thema van dit jaar is “persoonsvormend onderwijs”. De POC Interieurarchitectuur droeg de studio Lost in Space (OPO15) naar voren als innovatieve onderwijspraktijk. In deze studio uit de eerste bachelor kruisen twee disciplines, dans en interieurarchitectuur, met […]
meer
EXPLICIT STUDIO : NATURE MORTE
07-06-2016
Het interieur doorheen een stilleven Wat betekent de term ‘Nature Morte’ of een stilleven vandaag nog? Duidt een stilleven slechts op een ‘mineure’ discipline in de schilderkunst die zich bezighoudt met het alledaagse via gekunstelde composities? Of kan een stilleven ook iets betekenen voor de interieurdiscipline? Wat gebeurt er als we een stilleven als een […]
meer
OPO 46
25-05-2015
This is the final studio of year two. With this studio we develop our expertise in the design of interior spaces as part of the public realm. We take the opportunity to combine what we have learned in OPO26 and OPO45 to design adaptable spaces as part of a dynamic public program within an existing […]
meer
OPO 45
25-05-2015
This third studio in year two continues the study towards contemporary modes of ‘being at home’ [OPO36]. With this studio we further develop the notion of trans-locating previously domestic events to the public sphere of the city. As such we design dynamic living environments with a great focus on the interaction between public and private […]
meer
OPO 65
21-05-2015
The final studio in year three introduces a synergy between practice and research. As a conduit into modes of research critical attitudes towards the representational tools by which we describe interior space are nurtured. High resolution design presentations are produced to exemplify how individual work has been influenced by knowledge gained through topical research.
meer
OPO 55
21-05-2015
This is the first studio of year three. Each year we work on a number of life project to allow students to interact with real building sites and actual stakeholders and/or clients. This project allows students to explore the disciplinary boundaries of Interior Architecture and position themselves in terms of personal interest.
meer
OPO 36
21-05-2015
This second studio studio in our year two is an exercise on one of the most important qualities an Interior Architect should have; to study, register and learn from existing building environments. As Interior Architects we are ‘master observers’ capable of distilling potential spatial qualities of existing structures. With this studio we travel abroad to […]
meer
OPO 35
21-05-2015
With our first studio in year two we look at contemporary modes of ‘being at home’ to critique and design ‘new’ living models. The domestic program is one we all have most experience with. This studio guides students to re-invent this familiar program. As urban dwellers we trans-located previously domestic events to the public sphere […]
meer
OPO 26
21-05-2015
This is the final studio of year one. Here we take the opportunity to look back on all we have learned to design a student led exhibition. Introduced by OPO 24, students form curatorial teams through which they not only design and built spatial objects/installations as part of a public exhibition, they also learn how […]
meer
OPO 25
21-05-2015
This third studio in year one looks at the interior as a crossing of social situations. As such we define the interior as a social (interactive) space. The presence of such a space could be inside a small house, a large gallery space or a city square in the south of Italy. The interior as […]
meer
OPO 16
21-05-2015
With this second studio in year one we focus on the interior as something we can measure and draw yet still to generate specific interior experiences. Here we study ‘the nature of space’ which means looking at the actual physical space and the atmospheric qualities embedded within such a space. As Interior Architects we orchestrate […]
meer
OPO 15
21-05-2015
With our first studio in year one we focus on the definition of the interior as an experienced space. As such, we introduce a duality between the idea of an interior as something we can measure and draw and something we ought to experience through time. Both are equally important and are also explored in […]
meer