< terug

Jaaroefening OPO 16ABCD (1e jaar - semester 1+2)

Opdrachtfiche biag16 & biab16

JAAROPDRACHT ONTWERPEN

Ontdekken en exploreren van mens en ruimte…

Opdrachtfiche biag16 & biab16

JAAROPDRACHT ONTWERPEN

Ontdekken en exploreren van mens en ruimte…

Semester 1 & 2
Campus Gent -­‐ Brussel
Studiepunten 18 studiepunten voor totaal 16abcd

(17 atelier + 1 studiereis/ workshop)

Titularissen Wouter Krokaert, Geert Peymen,
Peter
Vansteenkiste (opo coördinatie) en Tom Callebaut
Mededocenten Koen Deprez, Wim Demul, Hans Foncke, Wim Vandervurst,
Lien Van der Jeught, Dominique Pieters, Jan Dekeyser, Maxime Vancoillie, Sarah
Martens, Theo De Meyer, ….

Inhoud en aanpak.

Algemeen doel:

Deze jaaropdracht is een ontdekkende, verkennende, onderzoekende en ontwerpende tocht waar de relatie tussen subject, namelijk de mens als gebruiker en de omhullende ruimte als opgeladen plek bestudeerd zal worden. Deze opdracht kent 4 fases met wisselende docenten waarbij steeds een specifiek thema behandeld zal worden. Eén gekend en zelfgekozen bouwelement zal de constante blijven, maar zal steeds opnieuw in een nieuw perspectief geplaatst worden en nodigt uit tot dieper onderzoek en analyse.

Vanaf de startworkshop kiest de student(e) één specifiek begrenzend vlak van een ruimte, dit kan 1 muurvlak of 1 grondvlak of 1 plafondvlak zijn, kortom de eerste 2 dimensies die concreet ingevuld zullen worden. Dit gekozen vlak vormt letterlijk de uitvalsbasis en moet tijdens de volledige duur van het academiejaar beschikbaar en bezoekbaar zijn en blijven. De derde dimensie, die van een vlak een volume of ruimte zal maken kan verder geïnterpreteerd en bedacht worden in de ontwerpfase B van transformeren.

De 4 fases zullen met dit gegeven als uitgangspunt (1 concreet vlak en ruimtelijke dimensie) eerder een exploratief proces worden voor de student(e).

FASE A: MENS _ RUIMTE _ COMPOSITIE
FASE B: MENS _ RUIMTE _ TRANSFORMATIE
FASE C: MENS _ RUIMTE _ VERBINDING
FASE D: MENS _ RUIMTE _ EXPRESSIE

Na iedere fase van een 6-tal lesmomenten volgt er voor de student(e) een feedbackmoment. De docent maakt een opvolgfiche die de student(e) moet helpen inzicht te krijgen in het doorlopen procesverloop. Op het einde van het academiejaar volgt de evaluatie met de 4 betrokken docenten.

Daarom wordt er van ieder doorlopen fase door de student(e) een ID-document gemaakt (en indien digitaal ook afgedrukt). De ID-kaart is een synthese en bevat alle belangrijke data (beeld, tekst, cijfers) over de afgewerkte fase, voor iedere fase moeten er 2 exemplaren A4 (vertikale richting, portret) analoog en digitaal (op Toledo) ingediend worden aan de einddocenten op donderdag 02/06. Deze 8 (4 fases in tweevoud) documenten zullen geraadpleegd worden door de docenten op de eindevaluatie.

 

Lees de volledige opdrachtfiche (pdf).

Beeld: Green shine, Dimitri Vangrunderbeek, MUHKA, Antwerpen, 2002.

Ophelie Mahieu

meer

Rania El Morabet

meer

Mirthe Snauwaert

meer

Merlijn Bucher

meer