Academic year 2024-25, semester 2, Ghent
Engagements: Mediating Tactics
By Carl Bourgeois
—
No Grid
Shipyard
English version below
No Grid
Het academisch ontwerpbureau (AOB) ‘No Grid’ onderzoekt op welke manier architectuur geactiveerd wordt als dynamisch ‘vehikel’ en proces eerder dan als statisch en gefundeerde architectuur. Via een traject van maken-tonen-reflecteren ontwerpen we acties in de ruimte waarbij intense beleving, beperkte tijd en evidente materialiteit gelijkwaardige componenten zijn.
No grid wil weg van het raster, de cartesiaanse functionaliteit van normen en regels waar architectuur zich meestal inschrijft. In een wereld waar ‘twijfel’ inefficientie’ of ‘onlogisch’ precies niet meer mogen bestaan, kan architectuur ook activistisch, poëtisch, schijnbaar nutteloos of zelfs hulpeloos zijn, maar net daarom heel relevant.
Hiermee her-activeert het ADO in zekere zin een nomadische reflex die aansluit bij een actuele nood aan meer ‘efemere’ plekken, die een andere logica verkennen dan deze van e.g. statisch eigenaarschap, programmatorische determinatie, en materialiteit.
In het verleden bouwden we 1 op 1 binnen het ADO met studenten oa. werkplekken in containers, onderhielden we twee boten, ontwierpen we omkleedruimtes voor openbare zwemplekken, bouwden we met stellingen op Leiekaai en recent een keuken- en koffiebar op diezelfde locatie.
De studio ‘No-grid : Shipyard 2025’ kadert in ditzelfde Academic Design Office (ADO) .
SHIPYARD
The studio ‘no-grid : Shipyard onderzoekt de mogelijkheid van twee spitsen (de kanaalboten ‘Captal’ en Amundsen) om ingezet te worden als een ‘architecturaal vehikel’
2 x 300 ton laadcapaciteit zijn potentieel inzetbaar voor de ontplooiing van tal van activiteiten of events.
Hun verplaatsbaarheid langs rivieren en kanalen garanderen tijdelijkheid (het effemere) in permanent nieuwe contexten.
De boten zijn al enkele jaren voorwerp van onderzoek en ontwerp.. Zo ontwierpen we reeds een toon-en maakplek op het water, maar ook in samenwerking met ‘Pool is Cool’vzw een voorstel voor zwemmen in openlucht aan het Beco dok in Brussel.
De boten kenden invullingen als podium, grootkeuken, stilteplek, sauna’s, of zwembad, Maar telkens als een vorm van ‘safe-space’ in de marge van het reguliere stedelijke grid.
Vandaag zijn de definitieve programma’s van de boten min of meer klaar. De Captal wordt een sauna-boot met gastenverblijf, de Amundsen een woonboot.
Vorig jaar zijn we flink gevorderd in het op punt zetten van een inrichting van de roef (= oorspronkelijk woongedeelte van de boot) en hebben we ook de eerste roosteringen en wandstructuren kunnen bouwen in de Captal.
Dit jaar willen we vooral de Amundsen aanpakken. Zowel naar verdere uitwerking van de mogelijke projecten (zowel als woonboot, maar ook als tentoonstellings- of eventboot) Alsook naar finale uitdetaillering en opbouw van de inrichting van de roef.-
De studio mikt dan ook op studenten die graag de handen uit de mouwen steken en studio willen houden op een werf.
Denken en doen “besmetten” en verrijken elkaar. “het uitvoeren beïnvloedt het ontwerpen en dit is voor architectuurstudenten dikwijls nog onbekend en te ontdekken terrein.
Je individueel ontwerpwerk zal dan ook afgewisseld worden met collectieve werksessies op de boot
Deze editie zal ook de laatste zijn in de ‘shipyard’ reeks. We willen dan ook naast het nieuwe werk ook een reflectie opbouwen naar het verleden en een tentoonstelling voorbereiden die de reeks feestelijk kan afsluiten.
De idee leeft om elk van jullie in contact te brengen met één alumni uit de studio. Een soort ‘buddy’ werking, om zo ook eerder werk terug op te rakelen restaureren voor een tentoonstelling in mei, en een conversatie over generaties heen te voeren.
Als resultaat wordt ontwerpend onderzoek rond bovenstaande thematiek gespresenteerd, waarin.visie, maar ook obstinatie, engagement of persoonlijke gedrevenheid uit blijkt.
Het belang van de dingen wordt bepaald door de mate van gedrevenheid die ze losweken bij de ontwerper. Het is die bijzondere aandacht die hun banaliteit of nutteloosheid kan doen overstijgen zonder hun wezen te veranderen.
The art of the making
The studio is focusing on the craft of the design, by using the careful making of models and drawings as a powerful tool to explore, and develop design ideas. Experiment and experience are central and therefore we will work and rework a selected number of documents, to gain maximum depth and definition.
In de wijze van maken toon je het belang en de aandacht die je schenkt aan dingen, fenomenen, mensen…
Onlangs stuitte ik op het begrip ‘sympathetic magic’. Ik leerde het kennen via kunstenaar Tom Sachs die er zijn werk mee omschrijft. Via verbeelding en gedreven imitatie (tekening of maquette) creëer je een wereld die niet per sé werkelijk is. Maar door te geloven in die imaginaire wereld breng je hem tot leven.
Op Vimeo :
https://vimeo.com/845193953
https://vimeo.com/785921415/26f6edb6cd
https://vimeo.com/383840334
https://vimeo.com/664981335
- English version (pdf)