< terug

Down Memory Lane

Opdrachtfiche OPO MarB 24 – Ontwerpstudio Brussel  

English text below

Semester  SEM 2 
Campus  BRUSSEL 
Studiepunten  15 
Titularis
Engagement
NELE STRAGIER
Craftsmanship


DOWN MEMORY LANE
vertrekt van de houding om te kijken wat er al is om te bepalen wat moet zijn, werkend met het begrip reminiscentie. Dit is “een gedachte aan een verschijnsel uit het verleden, dat overeenkomst vertoont met een huidige waarneming”. Het is een aspect van het menselijk geheugen en herinnering.

Opgave
Ontwerp een architecturaal verbindende interventie op een site in Brussel vanuit het begrip reminiscentie. Hierbij worden nieuwe beelden voor een toekomstig Brussel bedacht, vertrekkend vanuit de herinnering van de stad.

Methodiek
Er zal gewerkt worden met een abstracte conceptuele architecturale ontwerpoefening in combinatie met een concrete contextuele architecturale ontwerpingreep. Beide opgaves beïnvloeden elkaar en leiden tot een finaal betekenisvol ontwerp.
De inhoud van het ontwerpproces is een continue aanleiding tot het maken en genereren van een explorerende output. De output dient een continue aanleiding te zijn tot verdere reflectie over de inhoud. Het ontwerpproces maakt in die zin, net zoals de socio-ruimtelijke en conceptuele context, mee deel uit van de context.

Brussel als stad van herinneringen
Brussel wordt gelezen als een stad in continue transformatie. Die veranderingen ogen vaak fragmentarisch, soms clashend, soms aanvullend, in een overlap aan betekenissen.  Deze fragmenten roepen herinneringen op, maar sommigen zijn ook weggevaagd en leven enkel voort in de gedachten. Hoe kunnen deze sporen, nagelaten door het transformatieve proces van tijd,  een aanleiding zijn tot ontwerp? Hoe kan een aanvulling vanuit continuïteit worden vormgegeven? Wat dient vast te worden bepaald en wat laat je over aan de verandering van de tijd?

Brussel als bron
We zullen werken met wat er al is, het bestaand stadsweefsel en zijn patrimonium, de aanwezige grondstoffen en de bestaande socio-culturele context. Werken met het bestaande, reviseren, ombouwen en uitbreiden kan worden gezien als een strategie om veroudering tegen te gaan en bij te dragen aan het afremmen van de onophoudelijke cyclus van vernietiging en nieuwe productie. We koesteren daarbij wat al aanwezig is en behandelen het met zorg, met oog op herstel, verzoening en verbinding. De ingreep is een verbindende architecturale ruimte die inspeelt op de behoeften van de gemeenschap, met bijzondere ruimtelijke en tactiele kwaliteiten.

Craftsmanship
Het thema van de craftsmanship engagement is How to make? Waarbij materiaal, detail en constructie dé motor zijn van het ontwerp. De nadruk zal liggen op het begrijpen hoe materialen, details en constructie-technieken het ontwerp beïnvloeden en vormgeven. Een fundamenteel onderzoek zal bepalen welk het meest geschikte materiaal,  structuur of constructiewijze het ontwerpconcept effectief ondersteunt en manifesteert.

Cadans
BEWEGING 1
1. Elke student verzamelt individuele herinneringen aan architecturale fragmenten van fascinaties, reizen, atmosferen
2. Deze herinneringen worden grafisch in poëtische beelden en in maquette geëxploreerd tot de insteek van een architecturaal concept.
BEWEGING 2
1. elke student kiest een site op basis van zijn fascinatie en exploraties uit beweging 1
2. elke student ontwikkelt een visie van aanpak tov de gekozen plek en de reminiscentie. De gekozen plek wordt ontleed zowel ruimtelijk als sociaal.
3. elk maakt vanuit zijn affiniteit en skills een betekenisvol poëtisch ontwerp voor een toekomstig Brussel.
4. het ontwerp is een in een beeld gebrachte herinnering die gerealiseerd en gedetailleerd zal worden als een architecturaal ruimtelijke interventie in de Brusselse context. De output is zelf te bepalen en maakt deel uit van de ontwerpoefening: film, actie, maquette, 1:1 installatie, tekening, collage…

Outro
De studio is opgenomen in de “craftsmanship” aanpak tussen onderzoek en praktijk: observatie door het maken, maar ook maken door observatie. Een continue reflectie op inhoud en communicatie wordt verwacht waarbij de output van het begin en gedurende het ganse proces van de oefening deel zal uitmaken van het ontwerpproces. Een persoonlijk visuele en materiële aanpak wordt ontwikkeld ter ondersteuning van het uitwerken van een scherpzinnige visie, waarbij inhoud en vorm op elkaar zijn afgestemd.

Evaluatieprocedure
Permanente evaluatie. Zowel het individueel ontwerpproces als het ontwerpproduct zal worden beoordeeld op basis van de door de studenten gemaakte werkstukken, werk- en ontwerppresentaties. Groepsbesprekingen en tussentijdse reviews zullen het ontwerpproces verrijken. Deze momenten bevorderen de groepsdynamiek en stimuleert het delen van kennis en ervaring.

 

  + ++ + +

 

Semester  SEM 2 
Campus  BRUSSELS
Credits 15 
Tutors
Engagement
NELE STRAGIER
Craftsmanship


DOWN MEMORY LANE
starts from the attitude of looking at what is already there to determine what should be, working with the concept of reminiscence. This is “a thought of a past phenomenon that bears resemblance to a present perception”. It is an aspect of human memory and recollection.

Task
Design an architectural intervention on a site in Brussels based on the concept of reminiscence. This involves devising new images for a future Brussels, starting from the memory of the city.

Methodology
An abstract conceptual architectural design exercise will be combined with a concrete contextual architectural design intervention. Both tasks influence each other and lead to a final meaningful design.
The content of the design process is a continuous trigger to create and generate an exploratory output. The output should be a continuous trigger for further reflection on the content. In this sense, the design process, like the socio-spatial and conceptual context, is part of the context.

Brussels as a city of memories
Brussels is read as a city in continuous transformation. These changes often look fragmentary, sometimes clashing, sometimes complementary, in an overlap of meanings.  These fragments evoke memories, but some are also erased and live on only in the mind. How can these traces, bequeathed by the transformative process of time, give rise to design? How can an addition be designed from continuity? What should be fixed and what left to the change of time?

Brussels as a source
We will work with what is already there, the existing urban fabric and its patrimony, the existing resources and the existing socio-cultural context. Working with the existing, revising, converting and expanding can be seen as a strategy to counteract obsolescence and contribute to slowing down the incessant cycle of destruction and new production. In doing so, we cherish what is already there and treat it with care, with an eye toward restoration, reconciliation and connection. The intervention is a connecting architectural space that responds to the needs of the community, with special spatial and tactile qualities.

Craftsmanship
The theme of the engagement is HOW TO MAKE? Material, detail and construction as drivers of design. The emphasis will be on understanding how materials, details and construction techniques influence and shape design. A fundamental investigation will determine the most appropriate material, structure or construction method to effectively support and manifest the design concept.

Cadence
MOVEMENT 1
1. Each student collects individual memories of architectural fragments of fascinations, travels, projects, …
2. These memories are explored graphically in poetic images and in maquette to the insertion of an architectural concept.
MOVEMENT 2
1. each student chooses a site based on their fascination(s) from movement 1
2. each student develops a vision of approach towards the chosen site and the reminiscences. The chosen site is dissected both spatially and socially.
3. each student creates a meaningful poetic design for a future Brussels based on his/her affinity and skills.
4. The design is a pictorial memory that will be realized and detailed as an architectural space in the Brussels context. The output is up to you and is part of the design exercise: film, action, maquette, 1:1 installation, performance, drawing, collage….

Outro
The studio incorporates the “craftsmanship” approach between research and practice: observation through making, but also making through observation. A continuous reflection on content and communication is expected where the output from the beginning and throughout the exercise will be part of the design process. A personal visual and material approach will be developed to support the development of a perceptive vision, where content and form are aligned.

Evaluation procedure
Continuous evaluation. Both the individual design process and the design product will be assessed on the basis of students’ created papers, work and design presentations. Group discussions and interim reviews will enrich the design process. These moments promote group dynamics and encourage the sharing of knowledge and experience. The final result will be shown and evaluated during an oral presentation. The studio team may be assisted by external experts.