< terug

(21-22) Down Memory Lane

DOWN MEMORY LANE vertrekt van de houding om te kijken wat er al is om te bepalen wat moet zijn, werkend met het begrip reminiscentie. Dit is “een gedachte aan een verschijnsel uit het verleden, dat overeenkomst vertoont met een huidige waarneming”. Het is een aspect van het menselijk geheugen en herinnering.

Engagement: The Brussels Way, Craftmanship, 21-22

MA34 Semester: 3

Taal: Nederlands

Campus Brussel

 Opgave

Ontwerp een architecturale interventie op een site in Brussel vanuit het begrip reminiscentie. Hierbij worden nieuwe beelden voor een toekomstig Brussel bedacht, vertrekkend vanuit de herinnering van de stad.

 Methodiek

Er zal gewerkt worden met een abstracte conceptuele architecturale ontwerpoefening in combinatie met een concrete contextuele architecturale ontwerpingreep. Beide opgaves beïnvloeden elkaar en leiden tot een finaal betekenisvol ontwerp.

De inhoud van het ontwerpproces is een continue aanleiding tot het maken en genereren van een explorerende output. De output dient een continue aanleiding te zijn tot verdere reflectie over de inhoud. Het ontwerpproces maakt in die zin, net zoals de socio-ruimtelijke en conceptuele context, mee deel uit van de context.

Brussel als stad van herinneringen

Brussel wordt gelezen als een stad in continue transformatie. Die veranderingen ogen vaak fragmentarisch, soms clashend, soms aanvullend, in een overlap aan betekenissen.  Deze fragmenten roepen herinneringen op, maar sommigen zijn ook weggevaagd en leven enkel voort in de gedachten. Hoe kunnen deze sporen, nagelaten door het transformatieve proces van tijd,  een aanleiding zijn tot ontwerp? Hoe kan een aanvulling vanuit continuïteit worden vormgegeven? Wat dient vast te worden bepaald en wat laat je over aan de verandering van de tijd?

Cadans:

BEWEGING 1

  1. Elke student verzamelt individuele herinneringen aan architecturale fragmenten van fascinaties, reizen, projecten, ..
  2. Deze herinneringen worden grafisch in poëtische beelden en in maquette geëxploreerd tot de insteek van een architecturaal concept.

BEWEGING 2

  1. elke student kiest een site op basis van zijn eigen fascinatie(s) vanuit beweging 1.
  2. elke student ontwikkelt een visie van aanpak tov de gekozen plek en de reminiscenties. Parallel maken we een intuïtieve atlas, vertrekkend vanuit wat bestaand is, van een imaginaire lijn (lane?) in Brussel.
  3. elk maakt vanuit zijn affiniteit en skills een betekenisvol poëtisch ontwerp voor een toekomstig Brussel.
  4. Het ontwerp is een in een beeld gebrachte herinnering die gerealiseerd en gedetailleerd zal worden als een architecturale ruimte in de Brusselse context. De output is zelf te bepalen en maakt deel uit van de ontwerpoefening: film, actie, maquette, 1:1 installatie, performance, tekening, collage…

Outro:

De studio is opgenomen in de “craftmanship” aanpak tussen onderzoek en praktijk: observatie door het maken, maar ook maken door observatie. Een continue reflectie op inhoud en communicatie wordt verwacht waarbij de output van het begin en gedurende het ganse proces van de oefening deel zal uitmaken van het ontwerpproces. Een persoonlijk visuele en materiële aanpak wordt ontwikkeld ter ondersteuning van het uitwerken van een scherpzinnige visie, waarbij inhoud en vorm op elkaar zijn afgestemd.

TEAM :

Nele Stragier – Christopher Paesbrugghe