Opdrachtfiche OPO MarB 24 – Ontwerpstudio Brussel
English text below
Semester | SEM 2 |
Campus | BRUSSEL |
Studiepunten | 15 |
Titularis Engagement |
NELE STRAGIER Craftsmanship |
DOWN MEMORY LANE vertrekt van de houding om te kijken wat er al is om te bepalen wat moet zijn, werkend met het begrip reminiscentie. Dit is “een gedachte aan een verschijnsel uit het verleden, dat overeenkomst vertoont met een huidige waarneming”. Het is een aspect van het menselijk geheugen en herinnering.
Opgave
Ontwerp een architecturale interventie op een site in Brussel vanuit het begrip reminiscentie. Hierbij worden nieuwe beelden voor een toekomstig Brussel bedacht, vertrekkend vanuit de herinnering van de stad.
Methodiek
Er zal gewerkt worden met een abstracte conceptuele architecturale ontwerpoefening in combinatie met een concrete contextuele architecturale ontwerpingreep. Beide opgaves beïnvloeden elkaar en leiden tot een finaal betekenisvol ontwerp.
De inhoud van het ontwerpproces is een continue aanleiding tot het maken en genereren van een explorerende output. De output dient een continue aanleiding te zijn tot verdere reflectie over de inhoud. Het ontwerpproces maakt in die zin, net zoals de socio-ruimtelijke en conceptuele context, mee deel uit van de context.
Brussel als stad van herinneringen
Brussel wordt gelezen als een stad in continue transformatie. Die veranderingen ogen vaak fragmentarisch, soms clashend, soms aanvullend, in een overlap aan betekenissen. Deze fragmenten roepen herinneringen op, maar sommigen zijn ook weggevaagd en leven enkel voort in de gedachten. Hoe kunnen deze sporen, nagelaten door het transformatieve proces van tijd, een aanleiding zijn tot ontwerp? Hoe kan een aanvulling vanuit continuïteit worden vormgegeven? Wat dient vast te worden bepaald en wat laat je over aan de verandering van de tijd?
Cadans:
BEWEGING 1
- Elke student verzamelt individuele herinneringen aan architecturale fragmenten van fascinaties, reizen, projecten, ..
- Deze herinneringen worden grafisch in poëtische beelden en in maquette geëxploreerd tot de insteek van een architecturaal concept.
BEWEGING 2
- elke student kiest een site op basis van zijn fascinatie(s) vanuit beweging 1
- elke student ontwikkelt een visie van aanpak tov de gekozen plek en de reminiscenties. De gekozen plek wordt ontleed.
- elk maakt vanuit zijn affiniteit en skills een betekenisvol poëtisch ontwerp voor een toekomstig Brussel.
- Het ontwerp is een in een beeld gebrachte herinnering die gerealiseerd en gedetailleerd zal worden als een architecturale ruimte in de Brusselse context. De output is zelf te bepalen en maakt deel uit van de ontwerpoefening: film, actie, maquette, 1:1 installatie, performance, tekening, collage…
Outro:
De studio is opgenomen in de “craftsmanship” aanpak tussen onderzoek en praktijk: observatie door het maken, maar ook maken door observatie. Een continue reflectie op inhoud en communicatie wordt verwacht waarbij de output van het begin en gedurende het ganse proces van de oefening deel zal uitmaken van het ontwerpproces. Een persoonlijk visuele en materiële aanpak wordt ontwikkeld ter ondersteuning van het uitwerken van een scherpzinnige visie, waarbij inhoud en vorm op elkaar zijn afgestemd.
Het thema van de engagement is HOE MAKEN? MATERIAAL, DETAIL EN CONSTRUCTIE ALS MOTOR VAN HET ONTWERP.
De nadruk zal liggen op het begrijpen hoe materialen, details en constructie-
technieken het ontwerp beïnvloeden en vormgeven. Een fundamenteel onderzoek zal bepalen welk het meest geschikte materiaal, structuur of constructiewijze het ontwerpconcept effectief ondersteunt en manifesteert.
Benodigde materialen:
De output van de studio is te bepalen door de student en een integraal deel van de ontwerpoefening: film, 1:1 actie, maquette, performance, tekening, collage, …
Timing:
Activiteit | Toelichting | |
14 en 21/2 | Memory | Individuele herinneringen en fascinaties,
Architecturale fragmenten, Poetische beelden en maquettes, conceptvorming |
28/2 | Memory + Site | Verdere verdieping herinnering en koppeling onderzoek aan site |
6/3 | Review | Projectie herinnering, architecturale fragmenten op de gekozen site |
13/3 – 27/3 | Fremdkörper | Ontwerpschetsen op de gekozen site, Onderzoek materiaal, constructiewijze. |
27/3 – 15/5 | Ontwerp | Integraal architecturaal ontwerp op de site |
15/5 – 29/5 | Presenteer | Presentatie en detail uitwerken |
29/5 | Eindevaluatie | Presenteer integraal ontwerp |
Evaluatieprocedure:
Permanente evaluatie, procesevaluatie.
Het atelierteam beoordeelt het ontwerpproces als het ontwerpproduct en doet dit op basis van de door de studenten gemaakte werkstukken, werk- en ontwerppresentaties. Het atelierteam beoordeelt het eindresultaat tijdens een mondelinge presentatie. Het atelierteam kan zich daarbij laten bijstaan door externen.
+ ++ + +
Semester | SEM 2 |
Campus | BRUSSELS |
Credits | 15 |
Tutors Engagement |
NELE STRAGIER Craftsmanship |
DOWN MEMORY LANE starts from the attitude of looking at what is already there to determine what should be, working with the concept of reminiscence. This is “a thought of a past phenomenon that bears resemblance to a present perception”. It is an aspect of human memory and recollection.
Task
Design an architectural intervention on a site in Brussels based on the concept of reminiscence. This involves devising new images for a future Brussels, starting from the memory of the city.
Methodology
An abstract conceptual architectural design exercise will be combined with a concrete contextual architectural design intervention. Both tasks influence each other and lead to a final meaningful design.
The content of the design process is a continuous trigger to create and generate an exploratory output. The output should be a continuous trigger for further reflection on the content. In this sense, the design process, like the socio-spatial and conceptual context, is part of the context.
Brussels as a city of memories
Brussels is read as a city in continuous transformation. These changes often look fragmentary, sometimes clashing, sometimes complementary, in an overlap of meanings. These fragments evoke memories, but some are also erased and live on only in the mind. How can these traces, bequeathed by the transformative process of time, give rise to design? How can an addition be designed from continuity? What should be fixed and what left to the change of time?
Cadence:
MOVEMENT 1
- Each student collects individual memories of architectural fragments of fascinations, travels, projects, …
- These memories are explored graphically in poetic images and in maquette to the insertion of an architectural concept.
MOVEMENT 2
- each student chooses a site based on their fascination(s) from movement 1
- each student develops a vision of approach towards the chosen site and the reminiscences. The chosen site is dissected.
- each student creates a meaningful poetic design for a future Brussels based on his/her affinity and skills.
- The design is a pictorial memory that will be realized and detailed as an architectural space in the Brussels context. The output is up to you and is part of the design exercise: film, action, maquette, 1:1 installation, performance, drawing, collage….
Outro:
The studio incorporates the “craftsmanship” approach between research and practice: observation through making, but also making through observation. A continuous reflection on content and communication is expected where the output from the beginning and throughout the exercise will be part of the design process. A personal visual and material approach will be developed to support the development of a perceptive vision, where content and form are aligned.
The theme of the engagement is HOW TO MAKE? MATERIAL, DETAIL AND CONSTRUCTION AS DRIVERS OF DESIGN.
The emphasis will be on understanding how materials, details and construction
techniques influence and shape design. A fundamental investigation will determine the most appropriate material, structure or construction method to effectively support and manifest the design concept.
Materials needed:
The output of the studio is to be determined by the student and an integral part of the design exercise: film, 1:1 action, model, performance, drawing, collage, …
Timing:
14 & 21/2 | Memory | Memory Individual memories and fascinations,
Architectural fragments, Poetic images and maquettes, concept |
28/2 | Memory + Site | Further deepening of memory and linking research to site |
6/3 | Review | Projecting memory, architectural fragments on the chosen site |
13/3 – 27/3 | Fremdkörper | Design sketches on the chosen site, Research material, construction method. |
27/3 – 15/5 | Design | Integral architectural design on the site |
15/5 – 29/5 | Present | Presentation and detailling |
29/5 | Jury | Present integral design |
Evaluation procedure:
Continuous evaluation, process evaluation.
The studio team evaluates the design process as the design product and does so on the basis of the work pieces, work and design presentations made by the students. The studio team assesses the final result during an oral presentation. The studio team may be assisted by external experts.