Een oefening in mislukken
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm
– Winston Churchill
Docententeam: Hugo Vanneste (titularis), Bert Joostens
Engagement: Mediating Tactics
Afbeelding: Dana Schutz, Building the Boat While Sailing (2012)
Exploratieve ontwerpoefening rond het falen als onvermijdelijke conditie.
‘Amid the global uncertainties of our times, failure has become a central subject of investigation in recent art. Celebrating failed promises and myths of the avant-garde, or setting out to realize seemingly impossible tasks, artists have actively claimed the space of failure to propose a resistant view of the world. Here success is deemed overrated, doubt embraced, experimentation encouraged, and risk considered a viable strategy. The abstract possibilities opened up by failure are further reinforced by the problems of physically realizing artworks—wrestling with ideas, representation, and object-making. By amplifying both theoretical and practical failure, artists have sought new, unexpected ways of opening up endgame situations, ranging from the ideological shadow of the white cube to unfulfilled promises of political emancipation. Between the two subjective poles of success and failure lies a space of potentially productive operations where paradox rules and dogma is refused’. (uit ‘Failure, Documents on Contemporary Art’, Lisa Le Feuvre (MIT Press))
In een reeks deeloefeningen omtrent ‘mislukken’ wordt ontwerpmatig de relatie tussen de polen succes en mislukken onderzocht.
De studio wil een vrijplaats zijn waarin zonder taboe’s over zowel de esthetische als over politieke/filosofische aspecten van falen, mislukken, succes, … kan worden gewerkt.
Transdisciplinair werken wordt daarbij niet geschuwd. (> denk aan: interventies van oud-studenten, architecten, kunstenaars, via lezingen/bezoeken/reviews/jury’s…)
OUTPUT
Het ontwerpproces resulteert in een samenhangend en duidelijk geheel van presentatie (multimediale presentatie, autonoom-beeldende opstelling of andere), toelichting (mondeling en of schriftelijk) en juryverdediging (dialoog)
De output en de specifieke communicatievorm dient in relatie te staan tot het ingenomen standpunt, het concept en dient onafhankelijk van de auteur begrijpbaar te zijn.