< terug

SHIPYARD - Panta Rhei

intro

Panta Rhei
Twee boten Captal en Amundsen

Tutors: Annemie Demeulemeester en Jasmien Wouters
Academiejaar: 2020-2021, semester 3, Ghent
Engagement: Mediating Tactics

“Caminantes,               “Wandelaars,

no hay caminos              er zijn geen wegen

hay que caminar.”            je moet zelf je weg banen.”

(uit een Fransciscanenklooster in Toledo)

Studio

Twee sporen

Doen en denken, als twee sporen, zullen elkaar afwisselen en kruisen tijdens het semester. Doen beïnvloedt het denken, omgekeerd beïnvloedt het denken het doen.
Op sommige momenten zullen we fysieke arbeid verrichten op de boot, op andere momenten zullen we analyses maken van onze belevingen op de boot en deze vertalen in een ontwerp.

Het is herfst, het weer is nog mooi. We zijn bezig met het renoveren van de boten. We plaatsen een trap, dichten een dak, we vervangen een bodemplank, we leggen een lik antiroestverf. We leren de boot in al zijn details kennen.

Het waait, het regent, we trekken ons terug in het atelier. We denken na, we tekenen en delen onze ideeën over de toekomst van de boten.

Onderzoeksvraag

Twee verschillende schalen als start

Op het water bevinden zich twee drijvende elementen van 360 kubieke meter. Wat is de kracht en betekenis van deze drijvende ruimtes?
De tekening van aanwezigheid in het water is tijdelijk. Wanneer de boten bewegen verandert de omgeving.
Hoe kunnen we ontwerpen voor een context die ongekend en veranderlijk is?

Schaal (X)XL

De boten zijn aanwezig in een omgeving. Hun biotoop is water, ze nemen positie in tegenover het land en wanneer ze aanleggen vormen ze het raakvlak tussen land en water.
De boten leggen doorheen de jaren verschillende trajecten af, ze zijn onderweg. In voortdurende beweging.

Schaal (X)XS

De bouten articuleren de binnenzijde van de boot, de ribbenstructuur van de romp accentueert de lengte van de boot, het laden van de boten met gewicht maakt het mogelijk om te varen, het staal laat beweging toe, verschillende lagen verf beschermen tegen weer en wind, techniek drijft de boten aan.

Vanuit de ervaring op de boten en eigen interesse wordt door iedere student bij aanvang van het atelier één van de twee schalen gekozen. Tijdens het semester laten we de twee schalen elkaar meermaals kruisen en wordt een ontwerp gevormd dat een antwoord biedt op de hierboven beschreven onderzoeksvraag.

captal2

On the studio 2019-20

Tutor: Carl Bourgeois en Jasmien Wouters Engagement: Mediating Tactics Academic year: 2019-2020 Two barges, flat boats. One question, architecture? The boats are the central point of interest. Their names : Captal and Amundsen What can 2 times 360 floating cubic meters do with the city? What can architecture education do with two times 360 floating […]

meer
2a01ec88-a6ad-447b-b0d5-bf64f5354aaa

.

meer
5dbdef53-e8b4-47be-bda2-fd0c0cfeb510

.

meer
8d1dd09a-2efe-4e8c-ac50-81bb6c2dc98d

.

meer
21c3743c-1023-4fb6-adeb-6d093bc9da08

.

meer
48bcaab9-d3b7-48e8-9e1f-7fdd04fe764f

.

meer
28b97343-5778-4db1-bad5-50d23948e1b3

.

meer
58a442ba-5946-46af-b3f0-524fb446b441

.

meer
587cdb2d-8884-42a6-b3f3-6f096c1a2a94

.

meer
89da8cbb-191c-462d-968b-654f72ceb46d

.

meer
903ad7e1-400b-4456-a239-039f65c25acf

.

meer
6326c4d3-4096-4e40-98b9-d2eaa1bfce5b

.

meer
7761d6c9-a155-4531-858e-e60cc72d346a

.

meer
ea90a50a-a2f5-4da7-a0b8-c6682d62201d

.

meer
24265c66-a2c3-46fe-8960-642da68d6fef

.

meer
ec966123-7dbd-493c-945a-9b04806c5c6b

.

meer
ed34d3aa-e100-4e6c-a9ae-3fd1c98345a2

.

meer